Vadå arbetsgivardeklaration på individnivå?

Nu införs arbetsgivardeklaration på individnivå. Den största reformen inom lönehanteringen sedan 80-talet. Så beskriver Skatteverket förändringen. Som argument framförs bland annat att rörligheten på arbetsmarknaden ökar genom frilansjobb, egenanställningar, konsultuppdrag, interimsuppdrag och den växande gig-ekonomin.

Skatteverkets intention om att förebygga skattefusk fusk är begriplig och obestridlig. Tidigare har en klumpsumma för alla anställda redovisats. Men nu införs arbetsgivardeklaration på individnivå. Men vad innebär det för dig och mig som löntagare och våra arbetsgivare? 


Låt oss ta det från början.

Arbetsgivaravgifter utgörs av avgifter till olika delar av socialförsäkringssystemet. Det är en skatt som är baserad på din bruttolön.

De flesta länder har någon form av arbetsgivaravgift som även benämns sociala avgifter. Som exempel har Danmark och Sverige ungefär lika stort procentuellt skatteuttag. Skillnaden är att i Danmark betalas all skatt in av löntagaren och är på så sätt helt transparent för löntagaren till skillnad från den svenska modellen.

 

Snabb historisk ökning av arbetgivaravgifter
Avgifternas storlek ökade snabbt i Sverige under 1960- och 1970-talen, från cirka 3,5 procent 1960 till 11,9 procent 1970 och 32,5 procent 1980. Den högsta nivån nåddes år 1990, med 39,0 procent och ligger nu på 31,42 procent i de alla flesta fall.
Arbetsgivaravgiften i Sverige består av följande poster:

Den sista posten allmän löneavgift är en skatt som inte är kopplad till några förmåner för dig som är löntagare. Det är bara en skatt som arbetsgivaren betalar för att ha förmånen för att hålla dig och mig som anställda. För att logiken skall bli komplett består avgifterna av flera undantag och olika skattesatser beroende på vilket år du råkar vara är född. Klart som korvspad, eller? Men nu införs alltså arbetsgivardeklarationer på individnivå.

Skatteverket menar att du som löntagare har ett behov av insyn i att arbetsgivaren redovisar, lön och skatteavdrag korrekt varje månad. Visserligen ligger det värde i det. Men hur skall jag som och löntagare och lekman veta om rätt skatt är inbetald eller inte? Om det nu skulle vara så att jag upptäckte att fel skatt skatt är redovisad.

 

Vad ska jag då göra? 
Ska jag kontakta arbetsgivaren och påpeka räknefelet?  -Hej, jag är anställd hos er.  Jag kan konstatera att ni angivit ett avvikande belopp under punkten si och så. Vänligen rätta till felet. 
Eller ska jag kontakta Skatteverket?  -Hallå! Jag har granskat deklarationen som min arbetsgivare skickat till er och upptäckt ett fel.

Sätt dig in i situationen och förlika dig med tanken att debatten med skatteverkets handläggare och samtidigt ta risk för att indirekt beskylla din arbetsgivare för skattefel. Detta dessutom efter att ha suttit i en telefonkö hos myndigheten.

Skatteverkets bevekelsegrunden är dock glasklar. För att upprätthålla ett hållbart samhällsklimat måste ekonomisk brottslighet och skattefusk förebyggas. Det kan vi alla enas om. Men att du och jag ska granska våra arbetsgivares deklarationer kan kritiseras. Det får vi alla stå ut med för att stävja ekonomiskt lurendrejeri.

Reglerna börjar gälla fullt ut januari 2019.

 

Läs gärna er om Arbetsgivarafgifter på Ekonomifakta och på Skatteverkets hemsida